Polacy są wielki zwolennikami odbierania zakupów osobiście, a dostawy do automatów doskonale im to ułatwiają. Dzięki temu można decydować, kiedy się towar odbierze i – co równie ważne – jaką metodą się zapłaci. Potentatem na tym rynku jest InPost, który ma już w całej Polsce 4,8 tys. paczkomatów. Oferta podobnych rozwiązań rośnie.
Urządzenia firmy Collectomate pojawiają się od kilku miesięcy głównie w biurowcach. Otwarte są dla wszystkich kurierów, którzy mogą zostawiać w nich przesyłki dla osób pracujących w danym budynku. To klient decyduje, czy skorzystać z takiej opcji, i przesyła kurierowi specjalny kod, dzięki któremu ma on dostęp do skrytki, w której zostawia przesyłkę.
W lutym na rynku zadebiutowała też nowa forma odbioru internetowych zakupów dla klientów sieci marketów budowlanych Bricomarche. Firma wystartowała z opcją e-zakupów i od razu zaproponowała klientom nowe rozwiązanie pod nazwą Bricomat, czyli boksu na zewnątrz sklepu, w którym można odebrać swoje e-zakupy, także o dużych gabarytach.
– Bricomaty umożliwiają odbiór zamówień w dogodnym dla klienta dniu i godzinie, również w niedziele wolne od handlu czy poza godzinami otwarcia sklepu w systemie 24/7. Co ważne, usługa ta jest całkowicie darmowa – mówi Katarzyna Jańczak-Stefanide, dyrektor generalna sieci Bricomarché w Polsce.
Zupełnie nowy model wybrał sklep internetowy Szkla.pl, największy sprzedawca soczewek kontaktowych. Firma postawiła na soczewkomaty, czyli urządzenia do sprzedaży jej głównego asortymentu. – Na rynku nie było maszyny, która spełniałaby w pełni nasze wymagania dotyczące tego kanału sprzedaży. Zbudowaliśmy więc ją od podstaw sami– mówi Mateusz Matula, współzałożyciel i prezes spółki Szkla.com.